Zespół metaboliczny – zadbaj o zdrowie i zwiększ długość życia

Zespół Metaboliczny 

Zespół metaboliczny jest ściśle związany z otyłością, która predysponuje ludzi do przyszłego, złego stanu zdrowia. Często jest wypadkową kilku, ściśle powiązanych ze sobą mechanizmów i objawów.

Podstawowe wskaźniki syndromu metabolicznego

Jeśli występują u Ciebie co najmniej 3 z poniższych objawów – prawdopodobnie masz zespół metaboliczny. Niemniej jednak, posiadanie nawet jednego z nich to znak, że należy przyłożyć większą wagę do higieny odżywiania i stylu życia.

  1. Poziom frakcji HDL < 40
  2. Obwód pasa u kobiet > 80 cm , u mężczyzn > 94 cm
  3. Ciśnienie krwi powyżej 130/85
  4. Poziom trójglicerydów > 150
  5. Stężenie glukozy na czczo ponad 100

Zespół metaboliczny jest ciągle lekceważoną chorobą. Wyniki badań naukowych są jednak zatrważające : przy zespole metabolicznym ryzyko chorób sercowo-naczyniowych zwiększa się o 50%, a ryzyko wystąpienia cukrzycy 2 stopnia wzrasta conajmniej dwukrotnie! Osoby z zespołem metabolicznym żyją średnio o 15-20 lat krócej, a sam zespół metaboliczny jest w stanie przegonić, w najbliższych latach, palenie papierosów jako główną przyczynę chorób serca.

Ludzie nie umierają z powodu nadwagi, tylko z powodu chorób wynikających z nadwagi”. (Lustig)

Aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne w połączeniu ze zbilansowanym odżywianiem są kluczowe w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia. Mają one szczególnie korzystny wpływ na osoby dotknięte zespołem metabolicznym bądź cukrzycą 2 stopnia.

Nie ma sprecyzowanego rodzaju wysiłku, który najlepiej wpływałby na powyższe problemy zdrowotne. Nawet wyniki badań naukowych pozostają w tej kwestii niejasne. Poniżej przedstawię Ci najciekawsze z wysuniętych wniosków. Dotyczyć będą one przede wszystkim wysiłku wytrzymałościowego, gdyż tych, w kontekście zdrowia, przeanalizowano najwięcej.

  1. Sam wysiłek tlenowy poprawił BMI (-0,29), obwód talii (-1,4 cm), trójglicerydy (-18 mg / dl) i ciśnienie krwi (-2,5 mmHg skurczowe; -2,3 mmHg rozkurczowe).  Zmniejszyła się masę ciała, masa tkanki tłuszczowej, stężenie glukozy we krwi na czczo oraz stężenie cholesterolu LDL. Zwiększył się VO2max, HDL-C pozostał niezmieniony.
  2. Połączony wysiłek tlenowy i oporowy znacznie poprawił obwód talii (-3,8 cm), ciśnienie skurczowe krwi (-3.8 mm Hg) oraz HDL-C (+ 5 mg / dl). Odnotowano znaczny wzrost VO2max. Nie udało się jednak znacząco poprawić pozostałych wyników, w porównaniu z, prowadzącą siedzący tryb życia, grupą kontrolną.

Najważniejsze jest zacząć jakąkolwiek aktywność fizyczną. W bardziej zaawansowanych przypadkach chorobowych najlepiej skonsultować ten ruch z lekarzem lub skorzystać z usług doświadczonego trenera.

Co powoduje zespół metaboliczny

Otyłość jest nadrzędnym czynnikiem przyczyniającym się do powstania insulinooporności, cukrzycy typu 2 i zespołu metabolicznego. Te zaś zwiększają znacząco ryzyko wystąpienia chorób serca.

Sama otyłość, w głównej mierze, jest wypadkową niewłaściwej diety, braku aktywności fizycznej i prowadzenia siedzącego trybu życia.

Dodatni bilans energetyczny, spowodowany zbyt dużą liczbą spożywanych kalorii, prowadzi do przechowywania zapasów energetycznych w postaci tkanki tłuszczowej. Tłuszcz zaczyna więc być przechowywany w innych typach komórek, między innymi w wątrobie czy tkance mięśniowej. Zwiększony poziom wolnych kwasów tłuszczowych powoduje oporność insulinową w mięśniach i pozostałych tkankach.

Stan zapalny, wynikający ze zbyt wysokiego poziomu glukozy we krwi, jest ukrytą przyczyną powstawania zespołu metabolicznego. Skoki insuliny, wyzwalające stan zapalny, pociągają za sobą także wzrost poziomu kortyzolu. Wysoki kortyzolu zwiększa zaś oporność tkanek na insulinę. W ten sposób powstaje insulinooporność, przy której ilość stanów zapalnych w organizmie ciągle wzrasta. 

Popraw swój stan zdrowia

Unikaj

  • fast foodów
  • przetworzonych węglowodanów
  • słodzików
  • tłuszczów trans
  • alkoholu
  • słodkich napojów szczególnie bogatych w syrop glukozo-fruktozowy

Wprowadź:

  • produkty bogate w błonnik
  • nieprzetworzona żywność
  • warzywa
  • dietę o niskim ładunku glikemicznym

Zmień swój styl życia:

  • wprowadź aktywność fizyczną
  • zmniejsz swoją wagę
  • zredukuj poziom stresu
  • unikaj zanieczyszczeń

Brak aktywności fizycznej i siedzący tryb życia nie pomaga w utrzymaniu organizmu w odpowiednim stanie. Nie dziwi więc fakt, że w dzisiejszym świecie, gdy większość osób pracuje przed ekranem komputera, a następnie odpoczywa przed ekranem telewizora, zespół metaboliczny staje się coraz bardziej powszechny. Dodatkowo, do powstania zespołu metabolicznego znacząco przyczyniają się zaburzenia rytmu dobowego i rytmu snu.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17000207
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24843675/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23329606
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28292300/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26667692/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270206
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5003523/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24168443

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search