Jak schudnąć? Wyrzucić węgle czy tłuszcze?

Węglowodany w ostatnich latach bronią swój honor. Wszyscy zaczęli je atakować i duża część osób, przestała je jeść.

 

Duże poruszenie wywołała książka Gary’ego Taubes’a „ Dlaczego Tyjemy”.

Autor przedstawia w niej hipotezę, która w głównej mierze obwinia węglowodany za odkładanie się tłuszczu w ciele.

Książka jest napisana w ciekawy sposób i z przekonuje do swoich racji.

Czy Gary Taubes ma w 100 % rację?

W 2015 roku opublikowane zostało badanie naukowe, które porównało efekty z diety niskowęglowodanowej z niskotłuszczową.

W obydwu przypadkach białka pozostały na tym samym poziomie.

Obydwie diety doprowadziły do podobnej utraty tkanki tłuszczowej.

Co o tym zadecydowało? Bilans kaloryczny.

To badanie umacnia przekonanie, że wszystko zależy od bilansu kalorycznego. Po części się z nim zgadzam. 

W 2016 roku, Ci sami naukowcy powtórzyli badania, ale tym razem zmniejszyli jeszcze ilość węglowodanów.

Padały zarzuty do poprzedniego badania, że było w nim za dużo węglowodanów, że różnica między spożyciem tłuszczu a węglowodanami była za niska.

Podobnie jak w pierwszym przypadku, nie wykazano żadnej różnicy względem wagi.

Wynik tych badań był jasny.

W niektórych przypadkach mniejsze spożycie węglowodanów może prowadzić do większej utraty tkanki tłuszczowej. 

Jak więc mają się do tego wyniki z powyższych badań? Nie jest to związane z redukcją węglowodanów i insuliny.

Jest to związane z ograniczeniem spożycia kalorii. Nie zrozum mnie źle.

Spożycie „śmieciowego jedzenia” w odpowiedniej ilości (chodzi mi o makroskładniki) nie będzie zdrowe. Ale nie będzie powodowało nadwagi. 

Według mnie takie podejście nie jest dobre. 

Przetworzone produkty, utwardzane tłuszcze, substancje konserwujące i polepszacze smaku.

Czy to wszystko jest zdrowe?

Nie dajmy się zwariować, nie musisz wyrzucać swoich ulubionych produktów z diety.

Warto przyjrzeć się temu co jesz i ile jesz!

Głównie to jak wyglądasz zależy od ilości spożytych kalorii.

Dieta musi być zindywidualizowana, nie ma diet cud. Po prostu nie ma.

Musisz spróbować jednego i drugiego, żeby mieć porównanie.

Masz ochotę dowiedzieć się więcej na temat wojny węglowodany vs tłuszcze?

Interesuje Cię ten temat?

Jeśli tak to daj znać w komentarzu, chętnie przygotuje kolejne ciekawe treści w tym zakresie.

 

Źródła tekstowe

1  ‘Calorie for Calorie, Dietary Fat Restriction Results in More Body Fat Loss than Carbohydrate Restriction in People with Obesity’, Hall et al, 2015 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26278052

2  ‘Energy expenditure and body composition changes after an isocaloric ketogenic diet in overweight and obese men’, Hall et al, 2016 http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/07/05/ajcn.116.133561.abstract

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

jak dużo białka zjadać?