Sprawdź jak naturalnie podnieść poziom testosteronu

Mr T

Testosteron w odpowiedniej ilości potrzebny jest zarówno mężczyznom jak i kobietom. Jego prawidłowy poziom jest niezbędny do zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.

Produkowany przez jądra u mężczyzn i przez jajniki u kobiet. W mniejszym stopniu wydzielany jest także przez nadnercza u obu płci. Podstawowym substratem do jego produkcji jest cholesterol.

W zależności od wieku testosteron spełnia różne funkcje. Gdy jesteś młody odgrywa kluczową rolę w procesach związanych z rozwojem mózgu, formowaniem kości i rozwojem narządów płciowych. W późniejszym okresie życia odpowiada za utrzymanie masy mięśniowej oraz funkcji seksualnych.

Zaburzenia regulacji wydzielania testosteronu

  • hipogonadyzm pierwotny – defekt osi HPTA ( oś podwzgórze-przysadka-gonady męskie)
  • hipogonadyzm wtórny – związany z niewłaściwym działaniem przysadki lub podwzgórza. Może być związany z otyłością, opornością insulinową, czynnikami środowiskowymi czy wiekiem. Zazwyczaj postępuje u mężczyzn wraz ze starzeniem.

Co zaburza poziom testosteronu

Wraz z wiekiem organizm produkuje coraz mniejsze ilości testosteronu. Po 30 roku życia, poziom testosteronu całkowitego spada średnio o 0.8%, a wolnego o 1.2-2% rocznie. Czynnikami przyczyniającymi się do spadku produkcji testosteronu są przede wszystkim:

  • urazy jąder, wypadki, uderzenia
  • lekarstwa, antybiotyki
  • produkty GMO
  • zanieczyszczenia środowiskowe
  • fitoestrogeny
  • ftalany zawarte w plastikowych opakowaniach, np. na jedzenie
  • stosowanie substancji androgenno-anabolicznych

Objawy niskiego poziomu testosteronu

Niski poziom hormonu objawia się poprzez:

  • obniżone libido
  • zaburzenia erekcji
  • depresję
  • brak energii
  • zmiany składu ciała – większa ilość tkanki tłuszczowej
  • obniżenie poziomu siły
  • obniżoną radość z życia
  • zmniejszenie funkcji kognitywnych mózgu
  • ryzyko wystąpienia osteoporozy
  • mniejszą motywację do działania

Jak naturalnie podnieść poziom testosteronu?

Poniżej przedstawię kilka wskazówek, które naturalnie pomogą Ci podnieść poziom testosteronu. Możesz spodziewać się poprawy jego poziomu nawet o 20% !

  • zachowaj odpowiedni rytm dobowy, śpij 7-8 godzin dziennie
  • ogranicz spożycie alkoholu
  • wprowadź do swojego życia trening siłowy lub aktywność fizyczną
  • zmniejsz poziom stresu, spróbuj zastosować techniki relaksacyjne
  • unikaj noszenia obcisłej bielizny przez większość dnia – wysokie temperatury mogą wpływać na jakość nasienia, postaraj się spać w luźnych bokserkach 
  • zredukuj poziom tkanki tłuszczowej – wysoki poziom tłuszczu może sprawiać, że testosteron będzie aromatyzował się do estrogenu
  • unikaj kontaktu z pestycydami i nie podgrzewaj jedzenia w plastikowych pojemnikach –  toksyny mogą zwiększać konwersję testosteronu do estrogenu
  • uprawiaj regularnie seks
  • wprowadź odpowiednio zbilansowaną dietę

Badanie, które warto brać po uwagę, to nie tylko poziom testosteronu całkowitego. Dla pełnego obrazu swojego stanu zdrowia powinieneś zbadać także : LH, FSH, testosteron wolny, shbg, estrogen, progesteron, prolaktyna, lipidogram.

Prawidłowy poziom testosteronu może diametralnie odmienić samopoczucie oraz stan zdrowia. Zadbaj o jego odpowiedni poziom.

Źródła:

https://www.verywellmind.com/alcohols-effects-on-testosterone-66543
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/h97-016#.Wtw_7dNubaY
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2605.1978.tb00573.x
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1462-8902.2004.00335.x?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2737025/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2265.2004.02108.x?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search