Sprawdź czy warto jest jeść śniadanie

Śniadanie czy warto jeść o poranku? Czy lepiej przesuwać je na późniejsza godzinę.

Czym jest śniadanie?

Śniadanie z języka angielskiego: breakfast, dosłownie oznacza „przerwany post”. Niezależnie od godziny o której je spożywasz, jest pierwszym posiłkiem po nocnym poście. Pojęcie śniadania determinowane jest więc kolejnością spożycia posiłku w ciągu dnia, a nie konkretną porą jego spożywania.

 O której zjeść śniadanie?

Powstało wiele mitów na temat godziny spożywania śniadań jak i tego co najlepiej zjeść na pierwszy posiłek. To wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb, od tego jak wygląda Twój dzień, co robisz w ciągu dnia, czy planujesz trening rano czy wieczorem, jaki jest Twój obecny stan zdrowia. 

Trening z rana

Jeśli planujesz jednostkę treningową z rana, polecam spożycie posiłku bogatego w proteiny oraz węglowodany z mniejszą ilością tłuszczy przed treningiem. Pomoże Ci to w resyntezie glikogenu po wysiłku i zapewni szybszą regenerację oraz zapewni odpowiednie pokłady energii podczas treningu.

Wstaję rano i nie jestem głodny

W momencie gdy nie jesteś głodny po przebudzeniu oraz przez najbliższe godziny, nie musisz jeść śniadania odrazu. Zrób to w chwili, gdy naprawdę poczujesz głód. Zadbaj o to, aby śniadanie to był posiłek, a nie przekąska, dzięki temu unikniesz podjadania w dalszej części dnia. 

Przełom czy moda: śniadanie białkowo-tłuszczowe

Popularne śniadania białkowo-tłuszczowe, są dobrą opcją dla osób, które kolejny posiłek planują zjeść kilka godzin później. Dzięki odpowiedniej kompozycji składników odżywczych, nasz organizm  otrzyma uczucie sytości w zależności od tego co zjemy przez dłuższy lub krótszy okres czasu. Uczucie sytości zapewniają posiłki bogate w białka i tłuszcze na dłuższy okres czasu niż ma to miejsce po spożyciu samych węglowodanów. Jednak przekreślanie węglowodanów jest nieuzasadnione, wszystkie badanie naukowe poruszające wpływ węglowodanów na zdrowie człowieka (szczególnie uprawiającego sport) są pozytywne. Rozkład makroskładników musi być indywidualnie dobrany do preferencji osoby, stylu życia i aktywności fizycznej. 

Dla kogo wczesne śniadanie jest korzystne:

  • dla osób, które są głodne odrazu po przebudzeniu
  • dla osób, które borykają się z problemami z gospodarką cukrową
  • dla kobiet w ciąży oraz matek karmiących
  • dla osób, które wcześniejszego wieczoru miały ciężki trening
  • dla osób, które mają trening rano,

Kiedy wczesne śniadanie nie jest korzystne:

  • dla osób, które są na protokole Intermittent Fasting, chyba że zjedzą szybciej kolację
  • dla osób, które nie są głodne bezpośrednio po przebudzeniu

Wnioski z badań naukowych:

  • im większe śniadanie tym większe spożycie kalorii w ciągu dnia
  • osoby które nie jedzą śniadań, zjadają więcej kalorii w ciągu dnia. Z tym, że w ogólnym rozrachunku zjadają ich mniej niż osoby zjadające śniadanie
  • przy dziennej tej samej kaloryce osoby nie jedzące śniadań, miały większą tendencję do podjadania w ciągu dnia
  • osoby jedzące śniadania mają niższe poziomy BMI
  • osoby nie jedzące śniadań mają większą tendencję do podjadania w ciągu dnia
  • niekontrolowane niejedzenie śniadania sprzyja przybieraniu na wadze
  • dzieci, które nie spożywały śniadań miały ogólnie gorszą dietę

Śniadanie to bardzo indywidualna sprawa, zależna od stanu Twojego zdrowia, trybu życia, aktywności fizycznej. W niektórych sytuacjach śniadanie musi być konsumowane, jednak w większości przypadków, kiedy jesteś zdrowy to od Ciebie zależy o której godzinie i jakie śniadanie będziesz zjadał.
Podczas komponowania śniadania weź pod uwagę kiedy zjesz kolejny posiłek, czy będziesz uprawiał aktywności, czy jesteś głodny z rana itp.

Syte śniadanie tłuszczo-białkowe przed treningiem, klasyczna owsianka, jajecznica a może okresowy post – wypróbuj co dla Ciebie jest najlepsze!

 

Źródła z których korzystałem:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29367733
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1757304
3. W.O. Song, O.K. Chun, S. Obayashi, S. Cho, C.E. Chung, Is consumption of breakfast associated with body mass index in US adults?, „Journal of American Dietetic Association”
4. D.G. Shlundt, J.O. Hill, T. Sbrocco, J. Pope-Cordle, T. Sharp, The role of breakfast in the treatment of obesity: A randomized clinical trial, „The American Journal of Clinical Nutrition”
5. K.J. Morgan, M.E. Zabik, G.L. Stampley, The role of breakfast in the diet adequacy of the U.S. adult population, „The Journal of the American College of Nutrition”

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search