Czy seks wpływa na formę sportowca?

„Nie możesz mieć miękkich nóg” – takie słowa kierował do Rocky’iego Balboa jego trener. Jak wszyscy doskonale wiemy w tym wypadku to zadziałało – Rocky osiągał sportowe sukcesy. Odstawmy fikcję na bok i skupmy się na faktach.

Aktywność seksualna przed zawodami sportowymi zawsze była postrzegana jak potencjalny czynnik obniżający formę sportowca. Sam Muhammad Ali wspominał o swojej absencji seksualnej przed walką bokserską. Biorąc pod uwagę, że jest to największy autorytet i ikona w świecie boksu mocno utwierdził w tym przekonaniu kolejne generacje pięściarzy i trenerów. Jego osobiste stwierdzenie stało się na tyle popularne, że wywarło wpływ także na zachowanie w innych środowiskach sportowych. Wśród wielu mitów i faktów postanowiono zbadać czy rzeczywiście tak jest.

Zagadnienie wpływu seksu na formę jest związane głównie ze sportami walki. Wielu bokserów wypowiada się, że w okresie przed walką unikają kontaktów seksualnych. Chociaż wpływ seksu nadal nie jest do końca jasny, większość badań naukowych pokazuje, że nie przekłada się on negatywnie na formę sportowca.  Czynnikiem decydującym jest jednak czas. Istotnie, jeśli zbliżenie ma miejsce w odstępie 2h od wydarzenia sportowego – może to przynieść negatywne konsekwencje. Należy zaznaczyć, że badania naukowe uwzględniają tylko i wyłącznie zbliżenie seksualne z drugą osoba, masturbacja nie była w nich brana pod uwagę.

Skąd wzięło się to przekonanie?

Rzymianie i Grecy uważali, że poświęcenie się może pomóc w osiągnięciu sukcesu. Współcześni trenerzy uważają, że absencja seksualna powoduje wzrost agresywności u sportowców, a to z kolei przekłada się na lepsze wyniki sportowe (1). Uważają oni także, że ejakulacja doprowadza do obniżenia poziomu testosteronu, a to z kolei przekłada się na spadek siły i wydolności (3).

Już w latach 80 badano czy ma to jakikolwiek wpływ na zdolności wysiłkowe.

Badania

Kilku autorów badało czy seks w noc poprzedzającą zawody sportowe ma wpływ na formę sportowców. Większość trenerów uważa, że wpływa on na nich negatywnie ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny w nocy (2). Jednak to tłumaczenie nie ma głębszych podstaw, gdyż jak dowiodły inne badania naukowe, wysiłek związany z aktywnością seksualną pozostaje na niskim wydatku energetycznym, co nie przekłada się na obniżenie poziomu energii. Jednakże, brak snu wraz z wydatkiem energetycznym może przyczynić się do gorszej dyspozycji sportowca.

Naukowcy pokazują, że wydatek energetyczny podczas zbliżenia to około 4.2 kcal/minutę u mężczyzn i 3.2 kcal/ minutę u kobiet. Rozbieżność ta wynika z różnicy w kompozycji ciała : mężczyźni zazwyczaj mają większą masę mięśniową przez co osiągają większy wydatek energetyczny.

Warto wspomnieć, że seks może mieć działanie relaksacyjne na sportowca. Przede wszystkim jest on pomocny w walce ze stresem, który towarzyszy mu przed zawodami sportowymi.

Naukowcy udowodnili także, że seks wpływał pozytywnie na poziom testosteronu. Choć brzmi to dość nieprawdopodobnie to według badań, mężczyźni, którzy uprawiali seks mieli wyższy poziom testosteronu w porównaniu do mężczyzn, którzy wykazywali się seksualną abstynencją.

Wstrzymaj się od seksu

Korzyści wynikające z absencji są raczej wyimaginowane i nie mają znacznego poparcia w literaturze naukowej. Tylko jedno badanie naukowe przeprowadzone w roku 1997 dowiodło, że absencja ma pozytywny wpływ na formę sportowca. Nadal większość badań potwierdza brak negatywnych skutków związanych z seksem przed startem w zawodach sportowych. Jednak wszelkie inne nawyki związane ze spożyciem alkoholu, brakiem snu czy niewłaściwym stylem życia połączone z aktywnością seksualną z pewnością przełożą się na wyniki sportowe.

Bliżej końca

Wpływ seksu na zdolności wysiłkowe jest badany niemal od 60 lat, w związku z czym powstało w tym temacie wiele faktów, mitów. Wciąż nasuwają się nowe pytania i bardzo często odpowiedź na nie jest nie do końca jasna. Okazuje się taże, że wiele badań przeprowadzono w niewłaściwy sposób. W świetle braku jasnych informacji, wielu trenerów nadal wyznaje teorię absencji seksualnej w celu poprawienia formy. Z drugiej strony sportowcy, na imprezach takich jak Mistrzostwa Świata czy Igrzyska Olimpijskie, mają dostęp do antykoncepcji, przez co wydaje się, że aktywność seksualna ma miejsce.

Mimo iż badania naukowe nie wykazują wpływu na formę sportowca związaną z absencją seksualną, trenerzy nadal pozostają przy swoich przekonaniach. Badania naukowe również pokazują, że seks przed zawodami może wpłynąć pozytywnie na zdrowie psychiczne sportowca lub przynajmniej nie powoduje żadnych szkód.

Większość badań, które przedstawiłem i na których się opierałem skupiona była na mężczyznach. Jednak sportowe środowisko żeńskie zwiększa się w dynamicznym tempie, więc z pewnością powstaną kolejne badania, które skupią się tylko i wyłącznie na kobietach.

Podsumowanie

Z dostępnych danych można wywnioskować, że kontakty seksualne, które mają miejsce w noc przed wydarzeniem sportowym, nie mają wpływu na formę sportowca. Ponadto, póki co nie ma dostępnych danych na temat wpływu seksu na konkretną grupę sportów, taką jak sporty wytrzymałościowe, siłowe itp. Seks z pewnością nie będzie miał wpływu na formę sportowca gdy zbliżenie odbyło się wcześniej niż na 10 h przed wydarzeniem sportowym oraz gdy sportowiec prowadzi zdrowy styl życia(dieta, sen, regeneracja).

Zatem zbliżenie seksualne nie powinno być czynnikiem obniżającym zdolności sportowa, a wręcz odwrotnie. Pamiętaj jednak o tym, aby:

  • zbliżenie odbyło się najpóźniej 10h przed rywalizacją sportową
  • nie może temu towarzyszyć alkohol, brak snu czy inne używki

Mit związany ze zbliżeniem seksualnym przed zawodami sportowymi jest mocno zakorzeniony w świecie sportu. Jak się okazuje sztuczna absencja bywa bardzo często bezpodstawna. Z pewnością musi powstać więcej wysokiej jakości badań naukowych, by można było cokolwiek jednoznacznie stwierdzić. Jak ze wszystkim, należy kontrolować swoją formę sportową metodą prób i błędów. I w tym przypadku, najrozsądniej będzie sprawdzić na własnej skórze, co na nas najlepiej działa. 

 

Teksty źródłowe:

1 – A youth development approach to profiling sexual abstinence. Oman RF, Vesely SK, Kegler M, McLeroy K, Aspy CB Am J Health Behav. 2003; 27 Suppl 1():S80-93.)

2 – (Ferraz L., Costa P. O. (2014). Sexo na noite anterior a competiciao influentia o rendimiento do atleta? Mitos o realidade. Rev. Med. Desportiva Inform. 5, 21–22. 

3 – (Krieger L. (1997). Scoring before a big event. Winning 1, 88–89).

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

czynniki diety