Głodówka – czy warto się głodzić?

Co się dzieje kiedy jemy?

W momencie gdy zjadasz posiłek dostarczasz energię do organizmu, która może być wykorzystana:

  • jako materiał energetyczny na bieżące potrzeby
  • jako materiał energetyczny w postaci glikogenu (magazyn energii)
  • jako materiał energetyczny odłożony w postaci tkanki tłuszczowej
  • jedzenie —> wzrost insuliny —> korzystanie z glukozy —> nadmiar glukozy jest magazynowany

Dyspozytor dostarczanej energii to insulina, odpowiedzialna za magazynowanie oraz używanie.

Insulina ma 2 kluczowe funkcje:

  • umożliwia korzystanie z energii pochodzącej z pożywienia, dzięki niej glukoza wchodzi do komórek i jest wykorzystana na potrzebny energetyczne.
  • umożliwia odkładanie energii do komórek w formie zapasu. Są dwie opcje przechowywania energii, może być w formie glikogenu wątrobowego, mięśniowego oraz w formie w tłuszczu

Co się dzieje kiedy pościmy ?

Poziom insuliny spada, przez co organizm dostaje sygnał, że energię należy pozyskać z zapasów energetycznych za pomocą glukagonu (pozyskuję glukozę z glikogenu lub komórek tłuszczowych). Gdy glikogen zostanie wyczerpany, energia pozyskiwana jest z tkanki tłuszczowej. Jeśli spędzamy większość czasu na wysokim poziomie insuliny, ciało zacznie odkładać energię na zapas zaczniemy nabierać kilogramów oraz masy ciała, stracimy wrażliwość insulinową. W tym momencie warto rozważyć posty okresowe, aby obniżyć poziom insuliny i zacząć spalać zapasową energię.
Post —> spadek insuliny —> spalanie magazynowanej glukozy w formie tłuszczu

 

Główne stany podczas postu według George Cahill

Poziom glukozy podnosi się wraz z poziomem insuliny podczas spożywania posiłku, ale podczas poszczenia, wygląda to tak:

  1. 6 do 24 godzin postu po rozpoczęciu postu, poziom glukozy oraz insuliny obniżają się. Energii z glikogenu wystarcza na około 24-36 godzin
  2. glukoneogeneza – 24 do 48h po rozpoczęciu postu, wyczerpany został glikogen wątrobowy, wątroba pozyskuje glukozę z aminokwasów.
  3. ketoza 2-3 dni po rozpoczęciu postu, niski poziom insuliny zacznie stymulować lipolizę (rozpad tłuszczu aby pozyskać energię). Trójglicerydy, które przechowują tłuszcz są rozbijane do glicerolu oraz trzech kwasów tłuszczowych. Glicerol jest używany do glukoneogenezy, więc aminokwasy mogą być rezerwą w syntezie protein. Kwasy tłuszczowe są używane bezpośrednio jako energie przez większość tkanek w ciele, ale nie przez mózg. Ciało wykorzystuje kwasy tłuszczowe do produkcji ciał ketonowych, które są zdolne do przekroczenia bariery krew mózg i mogą być wykorzystywane przez mózg.
  4. Po 4 dniach postu, około 75% energii używanej przez mózg dostarczana jest w formie ketonów.
  5. 5 dni po rozpoczęciu postu. wysoki poziom hormonu wzrostu utrzymuje masę mięśniową. Energia przeznaczona na podstawowy metabolizm jest zapewniania przez kwasy tłuszczowe oraz ketony. Poziom glukozy we krwi zapewniany jest przez glukoneogenezę używając glicerol. Podniesiony poziom norepinefryny zapobiega spadkowi tempa metabolizmu. To normalne, że białka rozpadają się, ale nie na potrzeby energetyczne.

Opisany wyżej mechanizm to przełącznik z palenia glukozy na palenie tłuszczu. Ciało nie spala mięśni po to aby zapewnić energię organizmowi, dopóki ma tłuszcz jako energię.

TIP #1

Regularne obniżanie poziomu insuliny prowadzi do poprawienia wrażliwości insulinowej, dzięki czemu ciało będzie bardziej reaktywne na insulinę. Przeciwieństwem wrażliwości na insulinę jest insulinoporonść, która jest głównym czynnikiem w cukrzycy typu 2 oraz wielu chorobach takich jak: artretyzm, alzheimer, cukrzyca typu 2, otyłość, nowotwór, PCOS, atak serca, wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie.

TIP #2

Obniżona insulina pozbywa się nadmiaru soli oraz wody, ponieważ insulina powoduje zatrzymanie soli oraz wody w nerkach. Dlatego nisko węglowodanowa dieta często używana jest przy problemach diuretycznych, ponieważ pomaga pozbyć się nadmiaru wody. Zazwyczaj początkowa utrata wagi na diecie związana jest z pozbyciem się wody z organizmu. Jest to pomocne przy redukowaniu wzdęć oraz daje to uczucie lekkości. W niektórych przypadkach może również obniżyć ciśnienie krwi.

Mit #1

Dużo osób uważa, że poszczenie sprawi, że będą czuli zmęczenie oraz nie będą mieli energii. Jednak większość z nich, doświadcza zupełnie przeciwnych odczuć, są energiczni.
Dzieję się tak z tego powodu, że ciało jest pełne energii, tylko zaczyna zmieniać źródło energii. Nie wolno pominąć adrenaliny, która jest używana do uwolnienia zmagazynowanego glikogenu oraz ułatwia spalanie tłuszczu, nawet jeśli poziom glukozy we krwi jest wysoki. Wyższy poziom adrenaliny, stymuluje metabolizm. Według badań naukowych, BMR po 4 dniach postu podnosi się o 12%. Post więc przyspiesza metabolizm, aniżeli zwalnia go.

Mit #2

Post obniża poziom insuliny. Każdy pokarm podnosi w jakimś stopniu poziom insuliny. Rafinowane węglowodany mają tendencję do podnoszenia insuliny najbardziej, natomiast produkty tłuszczowe mają najmniejszą tendencję, ale nadal insulina przy tych produktach zawsze jest podnoszona. W początkowych fazach postu, insulina oraz poziom glukozy obniżają się, ale pozostają w normie, utrzymywane są przez rozpad glikogenu oraz glukoneogenezy. Po tym jak glikogen jest wyczerpany, ciało się przełącza.

Podsumowując

Ten wpis miał na celu przybliżenie Wam jakie procesy towarzyszą okresom kiedy pościmy. W kolejnych wpisach, przybliżę Wam dla kogo posty będą odpowiednie, jakie główne korzyści będziecie mogli doświadczyć korzystając z nich oraz dla kogo posty nie będą dobrym rozwiązaniem.

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search