Czy dieta jest najważniejsza?

Zdecydowaną większość swoich wpisów na bloga czy facebooka opieram o badania naukowe. Jednak, tym razem chciałbym podzielić się z Wami własnymi przemyśleniami na temat odżywiania. Przede wszystkim w odniesieniu do tego, co widzę w sieci.

Z CZYM MYLONA JEST DIETA

Najczęściej dieta rozumiana jest jako drastyczne wyeliminowanie produktów, które do tej pory się spożywało. Powszechnie powtarzanym argumentem przeciwko „diecie” jest „ nie mam czasu”, „ nie będę mógł niczego normalnego jeść”. Niestety, ale pojęcie dieta jest nadużywane i często mylone z konkretnym systemem żywieniowym. Większość osób błędnie stosuje to słowo mając na ma na myśli dany sposób odżywania na przykład gdy dana osoba odżywia się według systemu Paleo.

PROŚCIEJ SIĘ NIE DA

90% osób chce zrzucić swoją wagę, a tak na prawdę zależy im na pozbyciu się tłuszczu. Większość osób uważa, że zrobi to za pomocą diety CUD. Takie, można wymieniać bez końca : dieta zgodna z grupą krwi, dieta na kapuście kiszonej, detoxy etc. Często, takie diety zakładają dużą redukcję kalorii oraz nie biorą pod uwagę indywidualnych potrzeb człowieka. Są to masowe rozwiązania, które mają na celu  “zmienić Cię nie do poznania”.

To, czy będziesz w stanie zgubić kilogramy czy nie, zależy od tego ile energii dostarczasz do swojego organizmu. Jeśli dostarczona energia przekroczy ilość, którą Twój organizm potrzebuje – odłoży energię w postaci tkanki tłuszczowej. Natomiast, jeśli Twój organizm otrzyma mniej energii niż potrzebuje – będzie zmuszony spalić istniejące zapasy energetyczne, a to prowadzi do spalania tkanki tłuszczowej! Proste, prawda?

Proces redukowania jak i przybierania kilogramów nie jest prostolinijny. Bardzo rzadko jest tak, że osoba, która ma w założeniach, powiedzmy 300g tygodniowo, będzie je traciła dopóki nie uzna, że to koniec. Większość osób, która ma jakiś tygodniowy czy miesięczny cel, doświadczy na pewnym etapie efektu „plateu”. Oznacza on moment, w którym waga zatrzyma się lub nawet podskoczy. Jest to też jasny sygnał, że musisz coś zmienić w swoim postępowaniu –  dodać aktywność fizyczną, odjąć kalorie albo zmienić rozkład makroskładników. Plateu to naturalna kolej rzeczy, nie ma się czym przejmować, wprowadzenie nowych bodźców rozwiąże ten problem.

Okres gubienia czy przybierania kilogramów nie jest szybkim procesem. Jeśli nie chcesz zgubić 1kg wagi, nie potrwa on 2 czy 3 tygodnie. Najważniejsza w tym wszystkim będzie cierpliwość i dążenie do celu. Nie wierz w diety cud, dzięki którym zgubisz 10kg w 2 tygodnie, a utracona waga nie wróci – to nieprawda i  chwyt by naciągać ludzi. Według danych statystycznych 60% osób będących na diecie, w przeciągu kolejnych 5 lat, wróciło do wagi wyjściowej.

DIETY

High Fat, Low Fat, High Carb, Low Carb, Paleo itp. itd.

Czy warto ? Jeśli masz żałować, że nie spróbowałeś to warto. Jednak nie jest to gwarancja jakiegokolwiek sukcesu. Tak jak napisałem wyżej, utrata czy przybranie kilogramów będzie zależało od bilansu kalorycznego (to czy jest dodatni czy ujemy – zależy od celu). Jednak stosowanie wybranego systemu żywieniowego może być dobrym rozwiązaniem dla osoby, która na własną rękę chce poprawić sposób odżywiania. Informacji w sieci jest mnóstwo, więc możesz łatwo sprawdzić, który system żywieniowy będzie Ci najbardziej odpowiadał.

Problemem jest jednak fakt, iż również te systemy nie są idealne. Każdy człowiek jest inny i ma inne wymagania odnośnie diety. Stopień aktywności fizycznej, tryb życia, wszelkie nietolerancje pokarmowe czy inne problemy zdrowotne – to wszystko ma znaczenie, jeśli chcesz uszyć dietę na własną miarę. Tylko indywidualne podejście będzie w stanie zapewnić Ci wymierne rezultaty. Oprócz samej wagi, ważne są inne aspekty, takie jak samopoczucie, energia, zdrowie i satysfakcja z jedzenia.

CEL

Cel to kluczowe kryterium, które powinno być dokładnie określone. Jak masz do czegoś dążyć, jeśli właściwie nie wiesz co chcesz osiągnąć? Ustalenie celu na samym początku jest bardzo ważne, gdyż dzięki temu będziesz w stanie analizować swoje postęp. Pamiętaj, żeby ważyć się codziennie o stałej porze dnia. Dzięki temu uzyskasz średnią wagę z całego tygodnia, np.

start

pon

wt

śr

czw

pt

sb

nd

średnia

koniec

81.2

82 kg

81.5

81.0

81.7

81.6 kg

82.2 kg

81.6 kg

81.2

82.2 kg

Poprzez codzienne sprawdzanie swojej wagi jesteś w stanie wyciągnąć średnią arytmetyczną. Popatrz na wykres! Średnia waga to około 81.6 kg, natomiast przy pomiarze wagi co tydzień, myślałbyś, że przybrałeś 1 kg. Różnica jest znacząca, bo w pierwszym przykładzie zyskałeś około 0.4 od wyjściowej wagi, natomiast w drugim 1 kg.

DIETA WEDŁUG MNIE

Nie ma złotego środka który zapewni Ci sukces. Nie znajdziesz cudownej diety, która odmieni Twoje życie w 2 tygodnie. Pozbądź się złudzeń i nastaw się na zrealizowanie długoterminowego celu! Tylko dzięki takiemu podejściu będziesz w stanie osiągnąć wagę i sylwetkę do, której dążysz. Ponadto, nabierzesz odpowiednich nawyków żywieniowych oraz staniesz się świadomy funkcjonowania własnego organizm.

Nie widzę przeszkód, aby na diecie spożywać słodycze, owoce, czy ciasta. Możesz to robić, pamiętając by wliczyć to w bilans energetyczny w ciągu dnia! Możesz zjeść batonika kosztem owocu, zmniejszenia ilości ryżu do obiadu lub poprzez dodatkową aktywność fizyczną. Najprościej mówiąc – Twój bilans energetyczny na koniec dnia ma się zgadzać z Twoimi założeniami! 

Dieta nie może być przytłaczająca. Poprzez zbyt wiele wyrzeczeń, staniesz się niechętny i zrazisz się do całego procesu. Oczywiście jest to zależne od tego, czym się zajmujesz i jakie są Twoje cele. Inne spożycie energii będzie miała kobieta pracująca w biurze, która w ciągu dnia ma mało ruchu od młodego mężczyzny pracującego fizycznie, a po pracy trenującego crossfit.

Indywidualizacja jest kluczem.

SPECJALIŚCI

W dzisiejszych czasach jest coraz więcej osób uważanych za żywieniowych GURU i specjalistów od zdrowego stylu życia. Z jednej strony taka dostępność specjalistów prowadzi niewątpliwie do zwiększenia świadomość wśród ludzi, co do prawidłowych nawyków żywieniowych. Natomiast druga strona medalu jest taka, że dużo osób zraża się do jakichkolwiek zmian w swoim trybie życia, trafiając na nieodpowiednią osobę. Podobne zjawisko można zaobserwować niemal w każdej branży, jednak temat odżywiania i suplementacji jest szczególny. Wcale nie dlatego, iż odnotowuje on ostatnio niespotykany wzrost popularności i angażuje coraz więcej osób, szczególnie w social mediach. Lecz przede wszystkim z uwagi na fakt, iż chodzi tu nie tylko o wprowadzanie w błąd i tanie chwyty marketingowe – lecz o nasze zdrowie! 

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

kobieta je czekoladęczy seks przed zawodami sportowymi jest zły?