Post okresowy jako terapia anti aging?

Przedstawię Wam kwestie dotyczące elektrolitów oraz hormonu wzrostu (HGH) podczas stosowania postu.

Utrata elektrolitów podczas postu

Sód, fosfor, potas, magnez, chlor oraz wapno. Organizm utrzymuje je w określonych ramach, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Liczne badania naukowe dowiodły, że podczas postu elektrolity są w odpowiednim stężeniu – wbrew mitom, które mówią, że ich poziom spada i zagraża to funkcjom życiowym.

  • sód i chlor – minerały znajdziesz głównie w soli. Podczas krótszych postów ( do tygodnia czasu) w organizmie może obniżyć się poziom tych minerałów. Jednak po tygodniowym poście, nerki są w stanie reabsorbować i utrzymać właściwy dla organizmu poziom tych minerałów. Czasami wymagane jest zwiększenie podaży tych minerałów w diecie.
  • potas, wapno, magnez i fosfor – poziom potasu może delikatnie opaść na początku postu, ale będzie utrzymany w normie (zazwyczaj dolnej granicy normy). Pozostałe minerały będą stabilne. Podczas normalnego odżywiania, minerały są tracone z organizmu podczas wizyt w toalecie oraz wzmożonego wysiłku fizycznego. Sprawy mają się zupełnie inaczej podczas postu, gdyż organizm lepiej dysponuje dostępnymi magazynami elektrolitów.

 

Ciekawostka
U osób będących na poście przez 117 dni, jedzących tylko multiwitaminę w formie suplementu oraz pijących wodę, poziom elektrolitów nie uległ zmianie – był na odpowiednim poziomie. 
Co więcej osoby te przestały odczuwać głód.

 

Post jako terapia anti-age?

W skrócie, tak właśnie można nazwać post. Wszystko to za sprawą zwiększenia produkcji hormonu wzrostu podczas postu.
Jego maksymalny wyrzut szacuję się na godzinę około 4 nad ranem. W ten sposób organizm mobilizuje zapasy glukozy w krwiobiegu aby mieć energię na początek dnia.

Ponadto HGH zwiększa dostępność tłuszczy jako paliwa poprzez zwiększenie kluczowych enzymów, takich jak lipaza lipoproteinowa. Podczas palenia tłuszczy, ciało zmniejsza swoją potrzebę na użycie glukozy, a to z kolei pomaga utrzymać odpowiednie jej stężenie w krwiobiegu.

Wiele efektów występujących podczas starzenia ma związek z obniżającym się poziomem HGH. Dlatego popularne są terapie hormonem wzrostu.

Jednak jego zewnętrzne stosowanie może skutkować:

  • nienaturalnym podniesieniem poziomu glukozy do stanu przedcukrzycowego,
  • podniesieniem ciśnienia,
  • zwiększeniem ryzyka wystąpienia nowotworu prostaty oraz problemu z układem sercowo-naczyniowym.

Naturalnie występujący HGH nie powoduję wyżej wymienionych efektów.

 

Jak go zwiększyć naturalnie?

Każdy zjedzony posiłek zmniejsza jego wydzielanie. Jedząc zatem 6 małych posiłków w ciągu dnia, uwalnianie HGH jest maksymalnie obniżone. Co gorsza przejadanie się powoduję supresję HGH nawet o 80%. Odpowiadając zatem na pytanie, jak go zwiększyć – zastosuj post. W badaniach wykazano, że 5 dniowy post zwiększył ilość HGH dwukrotnie. Bardzo nisko kaloryczne diety nie są w stanie zwiększyć wyrzutu HGH, tak jak to ma miejsce w przypadku postu.

 

Czy sam post wystarczy?

Sam post to nie wszystko. Trzeba też zdrowo się odżywiać. Po prostu zadbaj o dostarczenie odpowiednich ilość pożywienia ze źródeł pokarmowych bogatych w składniki odżywcze.

 

Jak zatem pościć?

W kolejnych artykułach przedstawię wam przykładowe modele poszczenia, które trwają krócej niż 24h, dłuższe niż 24h oraz dłuższe niż 3 dni. Wszystkie te posty okresowe przeprowadzone w prawidłowy sposób przyniosą sporo korzyści zdrowotnych jak i pomogą w zarządzaniu wagą ciała.

 

Główne korzyści, które uzyskasz, dzięki postom to:

  • obniżenie poziomu glukozy,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • obniżenie ryzyka wystąpienia nowotworu.

Post pomoże Ci osiągnąć korzyści z wyższego poziomu HGH, polepszy stan układu sercowo-naczyniowego, spowolni procesy starzenia się.

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search